آیا مستاجر می تواند ، با اجازه دادگاه ، تغییر شغل بدهد ؟

🔹گاهی به علتی که مستاجر هیچ نقش و دخالتی در آن ندارد ، استفاده از مورد اجاره محل کسب برای او غیر ممکن می شود . مثلاً محلی را برای صافکاری اتومبیل اجاره کرده و حالا شهرداری این شغل را برای آن محل «مزاحم» تشخیص و دستور تعطیل تعمیرگاه را می دهد .
موجر که محل را برای صافکاری اجاره داده و این مطلب را در اجاره نامه شرط کرده است ، به هیچ وجه اجازه چنین کاری را نمی دهد .آیا مستأجر می تواند با مراجعه به دادگاه اجازه تغییر شغل بگیرد ؟

🔹پاسخ منفی است . زیرا در محدوده قانون روابط موجر و مستاجر مصوب ۱۳۵۶ ، تغییر نحوه استفاده (یا همان تغییر شغل) باعث صدور حکم تخلیه ملک ، بدون پرداخت حق کسب و پیشه و تجارت، خواهد شد .
در اجاره های مشمول قانون ۱۳۷۶ هم اگر شغل خاصی در اجاره نامه تصریح شده باشد، مستاجر حق تغییر دادن آن را ندارد . اما تغییر دادن نحوه استفاده باعث تخلیه مورد اجاره نمی شود بلکه موجر می تواند با مراجعه به دادگاه مستأجر را وادار کند که به شغل قبلی بپردازد . اگر برگشتن به شغل سابق ممکن نباشد آنگاه موجر حق تقاضای فسخ اجاره و تخلیه را خواهد داشت .
توجه شود ! اگر مستاجر چیزی به عنوان سرقفلی به موجر پرداخته باشد، در موقع تخلیه به قیمت روز سرقفلی دریافت خواهد کرد هر چند که متخلف باشد و حکم فسخ اجاره و تخلیه ملک به لحاظ تخلف و تغییر نحوه استفاده صادر شود .

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *