انتخاب نام مناسب و دلخواه از حقوق اولیه هر انسانی است

✅چکیده:
انتخاب نام مناسب و دلخواه از حقوق اولیه هر انسانی است و انتخاب نام توسط والدین موجب محرومیت شخص از انتخاب نام مورد علاقه خود و تحمل ابدی نام پیشین نیست. 

🔹تاریخ رای نهایی:
۱۳۹۲/۱۱/۲۹
🔹شماره رای نهایی: ۹۲۰۹۹۷۰۲۲۱۲۰۱۳۰۳

✅رای بدوی

در خصوص دادخواست ف.پ. فرزند م. به‌طرفیت الف. به‌ خواسته صدور حکم بر ابطال شناسنامه و تغییر نام از ف. به م. و صدور شناسنامه با نام جدید با عنایت به توضیح خواهان دایر به اینکه نام ف. را دوست ندارم والدینم برایم انتخاب کرده‌اند با نام م. مشهور شده‌ام تقاضای صدور حکم به شرح ستون خواسته را دارم دادگاه با عنایت به‌مراتب مرقوم و با توجه به اینکه داشتن نام مناسب و دلخواه از حقوق اولیه هر انسانی است و با عنایت به اینکه نام ف. را والدین خواهان برای خواهان انتخاب کرده‌اند که آن را نمی‌پسندد و انتخاب نام توسط دیگران موجب محرومیت دارنده آن از نام که دوست دارد و تحمل ابدی آن نام نیست لذا دعوای خواهان را موجه دانسته به استناد ماده ۹۹۵ از قانون مدنی حکم بر بطلان شناسنامه خواهان و صدور شناسنامه با تغییر نام از ف. به م. با درج بقیه مشخصات خواهان صادر می‌نماید رأی صادره حضوری ظرف ۲۰ روز پس از ابلاغ قابل ‌تجدیدنظر در دادگاه تجدیدنظر استان تهران می‌باشد. 
🔹رئیس شعبه ۱ دادگاه عمومی حقوقی پاکدشت
 
✅رای دادگاه تجدید نظر

تجدیدنظرخواهی الف. به‌طرفیت خانم ف.پ. نسبت به دادنامه شماره ۴۰۱-۲۷/۳/۹۲ شعبه اول دادگاه عمومی حقوقی پاکدشت نمی‌باشد. بر اساس دادنامه موصوف، دعوی تجدیدنظر خوانده دایر به ابطال و اصلاح شناسنامه و تغییر نام از ف. به م. موردپذیرش قرارگرفته، حکم به بطلان شناسنامه خواهان و صدور شناسنامه با تغییر نام از ف. به م. با درج بقیه مشخصات خواهان صادرشده است. اینکه با بررسی محتویات پرونده هرچند در این مرحله ایراد موجهی که مؤثر در نقض دادنامه معترض‌ٌعنه باشد ارائه نگردیده و نام انتخابی از اسامی نیکو و پسندیده و متناسب با جنس نمی‌باشد لیکن قید کلمه ابطال شناسنامه در رأی محمول بر اشتباه بوده و مستلزم اصلاح است فلذا به تجویز مواد ۳۵۱و ۳۵۸ قانون آیین دادرسی مدنی، ضمن ردّ اعتراض، و اصلاح حکم به اصلاح شناسنامه و تغییر نام از ف. به م. با حفظ سایر مشخصات مندرج در سند سجلی، دادنامه تجدیدنظر خواسته با اصلاحیه مذکور تأیید و استوار می‌گردد این رأی قطعی است. 
🔹رئیس شعبه ۱۲ دادگاه تجدیدنظر استان تهران ـ مستشار دادگاه / پژوهشگاه قوه قضائیه

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *